Wednesday, August 5, 2009

Antara Ternakan Yg Terdapat Difarm


Ayam Siam
Ayam siam adalah antara unggas pertama diternak diladang..ianya tidak sama.seperti ayam kampong.ini kerana ayam siam ini sudah terkenal dengan kehandalanya untuk bertarung.ada setengah dikalangan orang memanggil dengan nama ayam sabung.ayam ini bkn lah pure dari siam.ia adalah siam tempatan.tidak seperti ayam kampung.ayam siam ini gemar memakan rumput-rumput muda.dan juga bunga cili.





Ayam belanda@turky,


Ini lah koleksi ayam belanda.Baru ada 27 ekor.antaranya warna hitam,putih,kelabu dan anak coklat.anak_anak ayam ini dibeli dari cikgu masiran,batu gajah,haznol dari pontian seribumi.sahril muar dan juga di kedai pet stadium muar. ayam belanda ini cantik bila dipandang.umpama ekornya seperti merak.bila ia kembangkan ekornya.setakat ini kami baru mengumpul baka white hollan.baka tempatan.cross bred dari bourbon (coklat).dan kelabu.matlamat kami adalah untuk mengumpul semua spisis ayam belanda yang ada.





Ayam mutiara@ ayam api-api







Ini la koleksi ayam api-api ..semuanya ada 24ekor.beli time tu kecik umur seminggu.skrg dah membesar bgai johan..cantik aku suke tgk ayam ni bulu dia..ayam ni mmg suke melalak.mcm budak kecik.suara dah la nyaring kadang naik bingit telinga aku dibuat nya.u all nampak tak yg 1 tu colour lain.putih sikit.bukan albino.tapi org panggil lavender.kami ada 2 ekor jer.ramai yg duk mencari ayam tu.ada yg kata tak jemu mata memandang.









Angsa Putih vs Angsa Kelabu..
















Angsa ni baru sampai di ladang.angsa ini diambil dari negeri 9..cantikkan org putih panggil swan..skrg kami baru ada 8ekor angsa putih dan 6 ekor angsa kelabu..beli pun pasal nak jadikan guard kat ladang ni.angsa-angsa aku ni semuanya kenal tuan.klau org luar msk mau dikejar.angsa ni suka mkn rumput.kalau korang nampak.dulu tempat tu penuh rumput skg dah tak ada.habis dimakan dgn angsa.kalau tgk dia mkn serupa dgn kambing..ni stok tggu bertelur je ni..yg tg pegang angsa tu assistant aku..bila bsr bakal handle projek ni la..hehe


















Ayam selasih
Ayam selasih ini pemberian daripada abg aku.Jantan putih tapi betina dah kacuk sikit.Ayam ini berjari 5.jangan terkejut pula.Ayam ni boleh dijadikan ubat tradisional.muka hitam,daging hitam,..susah nak dpt ni..baru sampai ayam tu kat ladang dah ramai orang tanya nak beli..







Ayam Hutan Kacukan..







Ayam hutan ini diberi oleh salah seorang rakan kami.ayam ini terkenal dengan liarnya.seperti habitatnya dihutan ayam ini suka terbang seperti burung. ianya boleh terbang jauh dan tinggi.apa yg istimewanya ayam ini.ayam betinanya terdapat taji dikakinya.bukan saja jantan yang bertaji.

























Arnab

Arnab ni kami bela tak byk lagi saja suka-suka.kami terfikir untuk ternak arnab kerana keliling kawasan kami ni byk sgt rumput so snang nak kasi makan.arnab ini adalah baka arnab tempatan.,ada 9ekor.mcm-mcm colour...seronok bila tgk.hitam,coklat n putih,ada 1 tu aku rasa dah cross dgn anggora pasal bulu dia tebal.

No comments:

Post a Comment

Bourbon Red

Bourbon Red