Sunday, August 2, 2009

ternakan ikan keli.



Dulu alkisahnya otai nak bela lintah..tapi tak jadi disebabkan faktor makanan yg susah nak dpt.pada masa yg sama aku terfikir nak bela ikan sebab aku ni jenis suka mancing ikan..time tu aku start la bela ikan keli..mula start bela dulu guna politank jer.buat pondok untuk lindung politank.entah takda rezeki pondok yg aku buat runtuh kena ribut..tu tak mematahkan semangat aku lg.aku terus bikin kolam tanah.masuk ikan keli n puyu..12k smua ikan-ikan tu..tak silap raya haji thn 2008 kot tmpt ni kne banjir.hujan baru 1hari air dah penuh.habis ikan kami hanyut dibawa air.hari tu kami baru nak tuai hasil maybe takder rezeki kot.


Selepas hari itu otai plant buat kolam simin untuk ternak ikan ni...org kata ada safety sikit..start tu otai hantar aku g kursus pembenihan ikan n kursus ternakan ikan.Aku kursus pembenihan ikan dengan salah satu sektor swasta persatuan penternak-penternak ikan bumiputra malaysia dan kursus diladang ikan keli greenvision.Sebelum ini kira mcm aku ni bidan terjun labela janji boleh bela boleh hidup.Ini lah kolam kami sekarang yg 100%mengikut spek kolam rakan di teluk gong klang.


1 comment:

  1. pelbagai info menarik ikan keli...
    http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/

    ReplyDelete

Bourbon Red

Bourbon Red