Tuesday, August 17, 2010

Projek penvaksinan 2010


projek pemvaksinan ini adalah misi khas aku setelah menghadiri 2 kursus dr jabatan vaterinar,kat atas ni adalah anak ayam belanda dari abang hashim yg dibeli dikubang menerong kepala batas pulau pinang.anak2 ayam ni akan follow projek pemvaksinan aku.ini kerana anak2 ayam ini akan dijadikan induk n pejantan yg berkualiti.untuk menghasilkan anak ayam yg berkualiti sihat n tahan terhadap penyakit.induk2 ayam kita perlu lah bebas dulu dari penyakit.ini sekiranya induk kita berpenyakit.penyakit dari ibu ayam akan diturunkan melalui telur si ibu ayam itu.so kdg kita tgk apabila kita membeli anak ayam ada yg tak sihat.senang kena penyakit selsema,batuk n mata berair.oleh itu langkah yg aku ambil ada lah akan follow smua vaksin yg ada.seperti penternak2 bsr.dan pusat2 penternakan ayam baka yg bsr2.
1.doc-1hari-vaksin ND+IB untuk penyakit sampar ayam n pernafasan ayam
2.7hari,ND
3.5mggu-fowl pox
3.1bln -ND
4.3bln-ND+ib+cholera
5.6bln -ND Booster
so pesanan sy untuk penternak-penternak ayam baka perlulah melalukan program pemvaksinan ayam kita dengan teratur bagi mengelakan berlakunya penyakit-penyakit tersebut.vaksin adalah ibarat insuran nyawa yg kita beli untuk melindungi ayam-ayam kita.so untuk aspek pemvaksinan kita penternak kecil2lan perlulah mengambil sireus aspek ini..
akhir kata dari sy
Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat

3 comments:

  1. salam..saya biasanya vaksin untuk ibu2 jer..anak2 hanya divaksin setelah mereka dah agak besar..dalam umur sebulan..vaksin lain yang abang cakap nie ada tak kat pejabat hewan..kat sini terhada la ubat2 gini..boleh divaksin sekaligus tak..

    ReplyDelete
  2. jabatan haiwan leh dapat lau tak leh beli kat en othman 0193713690.yg lebih elok nak jadikan induk vaksin dari kecik doc day off chicken.pasal dia ikut umur.

    ReplyDelete
  3. Salam,abg.Vaksin dlm botol tu baper lama bleh tahan walhal ayam pelihara sikit je

    ReplyDelete

Bourbon Red

Bourbon Red