Monday, December 6, 2010

Maha 2010..



Glovet


booth jpv


model broder jpv


red brahman


kerbau


boer


dopper


barbados..


rusa


kucing parsi...

maha 2010 kali ni aku berkesempatan berkunjung kesana bkn 1hari tetapi 3hari aku telah kesana..bagi mendapatkan info  dan teknologi penternakan..hari pertama maha dibuka pada hari jumaat aku telah menghabiskan masa di dewan2 utama gerai buah dan gerai pokok-pokok disekitar gate utama.pada hari kedua hari sabtu aku telah kesana semula bersama rombongan veterinar dari semua daerah johor.kami pergi sebanyak 4 biji bus.kali ini aku tidak lg ke dewan utama tetapi terus menuju ke ladang ternakan yg berada di gate 2.disitu byk ternakan ruminan sahaja dipamirkan seperti pelbagai jenis lembu baka brahman,lembu susu dan sebagainya termasuk kambing.aku juga sempat berjumpa 1 booth jabatan veterinar putrajaya yg bersebelahan dgn boot persatuan ayam serama malaysia.disitu sempat sy bertanyakan mengenai inkubator.rupa-rupanya salah seorg dari pegawai disitupernah bertugas di kedah dan pernah memberi bimbingan kepada sifu abg hashim.penternak ayam belanda terbesar di kubang menerong.aper yg paling aku suka bila jpv itu memberi aku tunjuk ajar tentang masalah dan penyakit ayam belanda.dah dia memberitahu jpv mengesyorkan aku untuk membeli inkubator model sportmans GQF.yg terdapat dibooth salah seorg pengedar iaitu Glovet.Hari ketiga aku datang bersama rakan ku untuk mencari booth glovet tu..puas aku pusing rupa-rupanya booth glovet tu terletak di baris booth ternakan ruminan veterinar,bila aku masak kesitu mcm2 jenis ubat-ubatan serta catalog inkubator sportmans GQF.yg sama aku nampak semasa aku kursus diPLTV Kluang.aper yg menarik kat sini.veterinar juga menggunakan inkubator yg sama yg dibuat dari usa.dr azam dari glovet memberitahu aku percentage penetasan adalah 90%.itu percentage yg amat tinggi yg penah aku dengar,mustahil bagi kita mencapai percentage sehingga 100% penetasan.harga inkubataor auto jenis sportmans GQF ini adalah rm5k.dan aku amat berminat untuk memilikinya selain brensea inkubator satu hari nanti

No comments:

Post a Comment

Bourbon Red

Bourbon Red